Hrono ishrana između "počeću sutra" i "hrono" stila života


Ljudi se dele na dobro i loše, zdrave i bolesne, pametne i glupe, lepe i ružne, obrazovane i neobrazovane, uspešne i neu manje uspešne, poštene i lop nepoštene, časne i nečasne... na one od reči i na one koji lažu, na one koji drže do svoje reči i na one kojima je reč kao dobardan izgovoreno u letu, na one koji su stekli svoje diplome i na one koji su ih kupili, dobili, zaradili, odradili, na one koji imaju sve ali nemaju veze i na one koji nemaju ništa ali imaju veze...
... ali za ovo o čemu želim danas da malo razmišljam, pričam i pišem, pa i da vas navedem da uzmete učešće u diskusiji, jeste ona podela na sklone gojenju i na one koji se nikako ne mogu ugojiti, na debele i mršave, na one koji trpe gladni da bi bili vitki, one koji su odustali od svake borbe za vitku liniju i one koje je priroda lišila brige o tome pa mogu da jedu do mile volje; na one od karaktera i one sa gladnim očima...


Od kako me je u drugom razredu gimnazijski profesor  fizičkog vaspitanja Cvetko Kitić, na jednom času iz teoretske nastave svrstao u grupu sklonih gojenju, dobila sam zvaničnu potvrdu onoga što sam nekako i sama znala, posmatrajući svoje obline u svetlu garderobe kojom sam pokušavala da ih pokrijem.


Dobro, bilo je epizoda vitkosti u mojoj mladalačkoj karijeri, a i kasnije, ne mogu sad da hulim na Boga pa da kažem da nije, ali je to bilo samo logična posledica izrastanja... a ja sam jedno vreme baš doooobro rasla i, nažalost, nekih životnih situacija u kojima vam se ama baš sve odjede.

Mislim da nema dijete o kojoj je pisano u časopisima na prostorima bivše Jugoslavije, koju ja nisam probala. Kao pasionirani kupac takozvane ženske štampe u to vreme, napravila sam čitavu malu zbirku dijeta koje ne bih mogla hronološki da navedem bez zavirivanja u dokumentaciju, ali skoro sve mogu da nabrojim. Od one koja je mesecima objavljivana u Bazaru u vidu nastavaka: dijeta za struk pa za butine pa za leđa pa za stomak pa za ruke... pa za... preko dijete na bazi praćenja mesečevih mena, kupus dijete, proteinske,s jajima, valjda neke klinike Maja beše, bez voća, s tri pomorandže, na bazi voća, one u kojoj se pije javorov sirup s limunovim sokom i ne jede čini mi se ništa pa sve do - hrono dijete. Ili još preciznije, hrono ishrane.

Nema toga ko nije čuo za hrono dijetu. A tek probao!



Drže je i mladi i stari, i (nedovoljno) vitki i debeli, i zdravi i bolesni. I upućeni i neupućeni. I oni koji su smršali i oni koji još nisu. Smršali, mislim. Drže je na svoju ruku, jednako koliko i oni koji najpre zatraže stručnu pomoć. Po literaturi i po... rekla - kazala. Voljno i nevoljno.

Priznala sam već, držala sam je i ja.

I još je držim, pravo da vam kažem... držim se nje ko pijanac plota, samo nikako da je se prihvatim ozbiljno, odgovorno i predano.

Sve nađem nekakav izgovor - te sad stiže voće, kud ću na dijetu, proći će mi kajsije (a one nikad gore), iju, taman stigle lubenice i dinje... sad će početi da me mame smokve ispod prozora... au, uskoro počinje kukuruz da naliva zrno, ono koje pucka pod zubima, sad je došla zima, a zimi se jedu pite... sad su mi došli gosti, sad ja idem u goste, sad putujem, sad se vraćam, sad sam na moru, na brdu, ispod brda... sad je vreme svadbi, sad nije vreme... a sav onaj moj višak kilograma prskosi svim mogućim principima zdrave ishrane kojih se držim ( ;) ) - izbaci slano, začinjeno, slatko, masno, margarin, nes kafu, completu, 2,3,4... u jednom, veštačke vitamine, posne jogurte, masne sireve, svinjsko meso, ćureća prsa, pileću paštetu, ofarbane hlebove, margarinušasta peciva, kvasac, sokove i ostale napitke, sve je to sumnjivog kvaliteta, mesne prerađevine, čipseve, namaze... izbaci žumanca, puna su holesterola, ubaci žumanca, žumance je izvor sveg života, riba dvaput nedeljno... ne ribu, nikako, dopremamo je iz najzagađenijih mora...

Šalu na stranu (mada je sve ovo nimalo šaljiva zbilja), ja najiskrenije o hrono dijeti mislim sve najbolje. Nisam stručnjak i ne mogu da cenim zdravstvene  aspekte ishrane koju diktira hrono dijeta, ali držim da, ako i ima nekakvih ne mnogo poželjnih dejstava, oni se potiru već samim dovođenjem organizma preopterećenog kilogramima u nekakvu normalu. Jer, nije isto hodati s manjim ili većim prasetom na leđima (kako je jednoj mojoj drugarici rekao otac, videvši je s viškom kg) i hodati bez njega.

Hrono... ishrana, dijeta, principi, postavke, recepti, namirnice, hrana... sve je to vrlo interesantna tema naše svakodnevice, koja se  na netu ispoljava, na primer, na ovaj način: gotovo svakodnevno na desetine, ponekad i na stotine čitalaca dođe na ovaj moj blog pošto ih na ukucanu reč hrono u pretraživaču, Gugl dovede ovde. Da li se sirće koristi u restrikciji, bademi u hrono ishrani, hrono dijeta, hrono ishrana, hrono ishrana alternativa, hrono ishrana probava, gladovanje  dijeta, hrono dijeta rezultati, hrono iskustva... samo su neka od pitanja na koja se traže odgovori, saveti, primeri, iskustva... na Guglu.

U međuvremenu je o hrono ishrani i hrono dijeti napisano toliko stručnih radova, toliko na iskustvima zasnovanih tekstova sa preciznim objašnjenjima, uputstvima, savetima i preporukama, da je ishrana po hrono principima toliko uprošćena, olakšana, pojednostavljena, i zaista nam samo dobra volja fali pa da od  karikiranog "počeću sutra" krenemo u istinsko sređivanje ne samo svoje linije, već jednako ako ne i značajnije, i u sređivanje svoje psihe.

Znate ono - sve dolazi iz glave. Pa čak i potreba za hormonima sreće "sadržanim" u, za mnoge od nas, zabranjenim zalogajima.

Znate i sami verovatno veliki broj onih koji tvrde da drže hrono dijetu. Mahom je reč o osobama koje su pokupile, tu i tamo, informacije koje se odnose na ovu dijetu i, s manje ili više uspeha, nastoje da poštuju satnicu i kombinovanje namirnica.

S druge strane, kada je o istinskom pridržavanju principa hrono ishrane reč, u Srbiji se ono vezuje za dr Anu Gifing, koja je 2003. godine patentirala sada već čuveni program koji podrazumeva individualni pristup svakom pacijentu. Time se utvrđuju svi bitni polazni elementi za uspostavljanje režima ishrane, uključujući i intoleranciju na hranu, kako bi se postigla optimalna ravnoteža fizioloških procesa u organizmu, uz sprečavanje oboljevanja i lečenje postojećih metaboličkih poremećaja.

Hrono dijeta, biće  da je zbog rezultata koje držeći se nje postiže ogromna većina onih koji se hrane po njenim principima, dugo već na našim prostorima drži primat među desetinama drugih. Obroci uvek u isto vreme, u razmaku od oko pet sati,  pravilno kombinovanje namirnica, uzdržavanje od gaziranih napitaka i od slatkiša, beskvasno pecivo i hleb od dozvoljenih vrsta brašna, sir i jaja samo za doručak, zeleno povrće i belo meso za večeru... to su teme koje se najčešće ponavljaju kada se progovori magična reč "hrono", kako među onima koji se tako i hrane, tako i među njihovim sagovornicima, onima koji ih podržavaju, nagovaraju da počnu, podstiču da istraju.

A kilogrami se zaista tope. Koža se zaista zateže, oni koji ovako mršave zaista rešavaju i mnoge zdravstvene probleme, osećaju se bolje, poletnije, orniji su i raspoloženiji.

A svi oni su jednoga dana samo odlučili da krenu.
Zaista.



Ilustracije su s Fejsbuka

5 коментара

  1. Анониман10. јул 2016. 12:54

    Odličan tekst! Ja sam višestruki povratnik hrono ishrani i u jedno sam 100% sigurna: kad god sam počela da "brljam", jedem šta ne bi trebalo, a naročito kada ne bi trebalo prvenstveno sam počinjala da otičem i da se osećam užasno tromo. U tim "hrono pauzama" koje su trajale po npr 2 nedelje, kilogrami se nisu vraćali, ali je opšti osećaj bio grozan i stoga sam nakon tog perioda nediscipline govorila da moram ponovo po hrono rasporedu. Pametan režim! Verovatno i ima toliko poštovalaca!

    ОдговориИзбриши
  2. Анониман10. јул 2016. 14:29

    Tekst je iskreno vrh.Bila sam na hrono ishrana.Mnogo mi je prijao ta j nacin ishrana.Moj intrnista me pitala Kako sam dovela holesterol i secer u normalu.Odgovrih hrono ishrana.Odusevila se.To je zdrav stil zivota a ne dijeta.Mnogo su mi ponovo Ana Cubela,Hrono Man i u zadnje vrijeme Milica Pokimica.Ponovo krecemo na jesen posle uradjene intolerancije.

    ОдговориИзбриши
  3. Анониман10. јул 2016. 20:22

    jA VAM SVE VERUJEM,ALI MOJ RADNI DAN TRAJE 12 SATI I JA NEMAM VREMENA DA SE TOLIKO BAVIM SOBOM...TE UMESI,TE ZAMESI,TE PODMESI,TE IDI KUPUJ SEMENJE,TE GLEDAJ NA SAT,UCI LEKCIJE STA SA CIM SMES...DPDJEM KUCI MRTVA UMORNA I DA PODMESUJEM SEBI "HRONO" HLEB....JOOOOOJ...BLAGO SVIMA KOJI IMAJU VREMENA DA SE PO CEO DAN BAVE SOBOM I GLEDAJU NA SAD I RAZMISLJAJU STA DA JEDU,I STA SA CIM DA KONBINUJU...JA NISAM IZ TE PRICE...BAR SAM ISKRENA...

    ОдговориИзбриши
  4. Reći ću samo, na hrono ne možete da ne uspete, a i ja sam očiti dokaz toga što pišem. Jako veliki broj osoba sam propratila od početka hrono pa sve dok se nisam uverila da dalje mogu sami. Ko je spreman da bude disciplinovan u opštim pravilima, ne može da ne uspe.

    ОдговориИзбриши
  5. Ja sam rešila da živim po ovim principima. Dva meseca sam bila na restikciji, a godinu i po se pridržavam osnovnih hrono pravila. I dalje pijem jacobs i completu, uzmem slatkiš, popijem pivo, ali se držim osnovnih načela i kad sam fizički aktivna - mršavim. Najvažnije je naći svoj balans. Živeti hrono znači zdravo. Ja sam usvojila te navike za ceo život: ne belo brašno, ne mleko, ne sokovi, ne grickalice, razmak 5 sati između obroka...

    ОдговориИзбриши

Volela bih da razmenimo mišljenja na ovu temu. Hvala.