I za blog treba imat’ dušu- gost bloger Maja Wu

I za blog treba imat’ dušu...

... koju, ako je posedujete a sigurna sam da je odgovor potvrdan, možete preneti u svoja kreativna pisanja, tačnije blogovanje. Kada mi je Negoslava predložila da napišem gostujući blog, ideja mi se svidela, no nisam znala da će mi tema ipak biti toliko teška, a već sam je odavno savladala. Posle nekoliko dana razmišljanja, da li tehnički, da li kao radionicu kratkog sižea u pisanoj formi ili čak video prilog, shvatila sam da je odgovor već tu, a da ga nosite vi, u sebi.

Želite da postanete jedan od popularnih blogera i da za vas čuje svako širom planete?


       Naravno da je moguće. Nisam ni želela da vam kažem da nije. Pitanje je šta vi smatrate pod popularnim, šta želite da plasirate ljudima i da li vredi biti samo popularan? Može da se bude popularan na razne načine, a nije uvek po pravilu u pozitivnom smeru.



Ukoliko ste otvorili blog, odlučili da pišete za svoju dušu, da delite recepte, imate online dnevnik, svoje tihe patnje pretočite u prozu koja ostavlja u suzama sa one strane ekrana ili ste neko ko putuje svetom i piše o tome, blog je idealan za vas. Nećete možda imati mnogo pratilaca u početku, ali ćete živeti na svoj način. Na vama je da naučite da razvijete tehniku pisanja, priđete čitaocima na pravi način, da ih zainteresujete i da uvek imate nešto čemu će se vraćati. Ukoliko ste samo otvorili blog i čekate da se nešto čudesno desi, džabe čekate. Niko vas neće slediti.

Čuda su u vama! Sva ta čuda stvarate vi, vaša energija, kreacija, vaš um, vaša vera u sebe i volja da svaki dan napravite makar korak dalje.



Želite kvalitetan sadržaj na blogu?


       Šta je kvalitetno a šta nije diskutabilno je, nekome uvredljivo i neprihvatljivo, jer današnja potražnja interneta je toliko široka da se ne bih usudila izdvojiti nešto posebno. Svaki čitalac nađe ono što traži, a svaki bloger radi svoje kreacije sa određenim ciljem ili spontano.

Prvi čine onu ozbiljnu grupu koja smišlja i planira, koja ima u viziji čitalačku publiku i ide ka njoj, ne odstupa od plana i prilagođava ga preglednosti i konverzijama.

Drugi piše po inerciji, po osećaju, bez praćenja, bez udubljivanja da li je tom postu pristupilo dvoje ili dva miliona ljudi.

Razlike kao da nema, obe grupe su blogeri. Razlike ipak ima- neko radi profi, neko iz ljubavi, neko se vrti u krug i ne primećuje da se ne pomera sa iste staze i izgubi par godina. Znam ljude koji imaju portal, popularan magazin, a koji od njega nemaju nikakvu zaradu, niti su ga prilagodili potrebama onoga što od bloga očekuju. Godine rada su uložili u njega, prati ih preko 20.000 ljudi, a oni i dalje ne znaju osnove.

Zarada putem bloga? (ujedno i ono što vas najviše zanima)

       Moguća je. Čak i više od toga. Moguće je lepo živeti blogujući čak i za svoju dušu. Nisam stručnjak, ne mogu da vam kažem uradite ovo ili ono, imam neke svoje radionice u kojima ljude učim onome što sam sama naučila u poslednjih 10 godina blogovanja. Počela sam na Guglovoj besplatnoj platformi. Počela sam za svoju dušu a posle dve godine ostala šokirana brojem ljudi koji me prate i čitaju. Nisam znala za reklamiranje, za dužinu teksta koja je poželjna da bi neko ostao na mom blogu (koja što je duža od 700 karaktera odbija ljude), nisam znala šta je affiliate program, niti SEO optimizacija. Ma nisam znala ništa!

Ono što sam naučila u svom tom pisanju,

 DA PITAM, ISTRAŽIM, PROČITAM, NAUČIM.

Sve je toliko dostupno, transparentno i stoji nam na usluzi, bukvalno kao da se dosađuje i pita “Dobro, da li ljudi zaista nisu u stanju da prvo malo istraže, pa se onda bace na pisanje, posao, kreiranje? Hello world,

 objašnjenja su tu!”

Čitala sam do iznemoglosti, a admin-a koji mi je vodio sajt u to vreme u Srbiji, bombardovala pitanjima koja su mi padala na pamet. Mene je sve interesovalo, od toga kako da sama uredim blog, kako se najbolje plasira tekst, gde da ga reklamiram, kako da linkujem određene reči ka drugim sajtovima, uključim kod za reklamu u svoj tekst, ponudim ljudima nešto drugačije i novo, prijavim se na razne programe reklamiranja koji sponzorišu vaš blog, nude određene usluge. Sve je bilo toliko dostupno, kružilo tim Univerzumom blogovanja i čekalo samo da mu se pristupi. Čeka i vas. Zašto ne bi istražili?

Moj savet vam je da se bacite na iščitavanje i proučavanje mudrosti prof.dr. Darka Tadića. Na njegovom blogu možete naučiti mnogo toga, a i sama sam otkrila stvari koje mi nisu bile do kraja jasne.

Međutim, nije on jedini. Ima toliko njih koji se bave istim, a sve što treba da uradite za početak, da napravite plan.

Šta želim od svog bloga? (Nije blog samo hobi, zezanje.)

Koji materijal planiram da plasiram Univerzumu blogera? (Reklamirajte prvo sebe, da bi umeli i druge. Naučite da birate, pravite selekciju.)

Da li je to zanimljivo? Ako nije, kako da ga učinim zanimljivim? (Istražujte...radite na sebi...pratite šta čitaoci vole, instalirajte neku app za praćenje analitike, videćete i sami o čemu govorim.)

Da li je moj tekst od 3000 karaktera ili je kraća forma koju niko neće samo ‘preleteti’ pogledom i otići dalje, već zastati, pročitati, možda podeliti? (Ukoliko želite da pišete za komšije, bake i deke, familiju, pišite tomove onda, ukoliko želite da pišete i da vas čitaju - naučite osnove blogovanja i šta je prihvatljivo. Danas se ljudi ne zadržavaju duže od minut dva po jednom postu. Može li se pročitati 3000 karaktera za to vreme?)

Kakav naslov nosi moj blog? (Ne budite ‘jeftini’ sa naslovom! Neka boli koliko je dobar!)

Koliko vremena odvajam za to što radim, a koja su moja očekivanja? (Vreme ne postoji, vreme stoji. Ukoliko mislite da će sat vremena ili 15 minuta zadovoljiti vaše prohteve i cilj će biti dosežniji, varate se. )

I došli smo do najvažnijeg dela, po meni i kraja ovog gostovanja kod Negoslave.

Možda vam nisam dala odgovore koje ste želeli, ali mislim da sam vam dala i više nego što možete zamisliti trenutno. Da bi u nečemu bili dobri trebate se dati maksimalno. Uložiti sve resurse svog uma i duše, naučiti preneti drugima, uobličiti, plasirati, prodati, a pre svega svesno ići ka cilju. Ne lutati okolnim stazama, nego ići pravim putem. Zapamtite, niko preko noći nije postao ni milioner, niti poznati bloger sa istorijom pregleda na kojoj mu zavidi pola sveta. Ma gde to ima? Malim koracima do cilja izgradićete mnogo. Ako ja pišem 10 godina blog, a pre toga sam pisala još toliko i ukupno sve kada se sabere imam staža da mogu u tri penzije da idem koliko sam sati provela uz računar kuckajući, a tek u drugoj polovini mog blogovanja ili možda da kažem tek danas, napravila sam sebi neki pomak u smeru koji sam želela, koliko smatrate da će postići neko ko samo napravi blog i pusti neki tekstić s vremena na vreme misleći da je to jedino potrebno?

Namerno nisam pisala tehničke stvari jer je njih pun internet, niti sam ja neko ko je merodavan da o tome piše. Sve što radite u životu treba da ima smisao, pa tako i pisanje. Ukoliko je vaš cilj da imate uspešan blog i znate koja je vaša publika i u koju grupu spada, onda prilagodite svoj rad tome, a odvojite svo vreme ovog sveta i pretvorite ono što volite u posao. Edukujte se, ne morate putem kurseva (mada ne bi škodilo), kupujte knjige o pisanju, o reklamiranju, o HTML kodu recimo (i ne pitajte me sada “Šta će to meni, nisam ja programer?”) TREBA znati sve što vam je pri ruci i za čega ste u mogućnosti. Zašto bi plaćali nekome održavanje sajta, izgradnju istog, kodiranje tekstova, pravljenje banera i reklama, zašto bi bilo šta bilo kome plaćali, ako vam Univerzum interneta nudi sve to?!

Ovde su neki od linkova koji bi vam možda mogli biti zanimljivi i putokaz:
http://www.kreativnopisanje.org, https://www.themuse.com/advice/the-23-unwritten-rules-of-blogging , https://www.reliablesoft.net/10-seo-rules-for-blogging-success/

i po meni kralj za kraj:

http://www.forbes.com/forbes/welcome/



Ako imaš krila, onda znaš i da letiš. Šta te sprečava da se sretneš na tom putu? Pokušaj!





Follow by Email