SAMO DVA SAVETA ZA ONE KOJI ŽELE DA OTVORE BLOG

ILI O TOME KAKO MOŽETE I DA PREČUJETE SAVETE, ALI JE BOLJE DA IH IMATE NA UMU


     Kako si počela, ko te je naučio, šta je potrebno da se uradi da bi  neko postao bloger, ko ti je pomagao, a kolko se to plaća, jel ti to radiš  volonterski, šta dobijaš tim pisanjem, kako znaš o čemu bi trebalo da pišeš, ko su ti čitaoci, zašto ne napišeš knjigu - ovo je samo deo pitanja koje dobijam , češće od poznatih, ali neretko i od nepoznatih ljudi, koji čitaju moje tekstove na blogu ili samo vide najavu novog na fejsbuku. Neki od njih će ostati  samo čitaoci,  ali mnogi od njih i sami razmišljaju o tome da otvore svoj i počnu sa ispoljavanjem svojih , ajd da kažemo, književnih sposobnosti. Mada, ko je sve danas književnik..... to više nije nikakav kompliment.

    Juče, opet, uključim se u jednu blogerašku diskusiju na netu, čija je tema bila poštovati ili ne , ta čuvena pravila blogeraškog zanata. Stavovi se kreću od apsolutnog negiranja potrebe upoznavanja s njima, a kamoli njihovog poštovanja, do isticanja činjenice da  su korisna.

     Kao apsolutni laik , koji je pre četiri meseca krenuo u avanturu zvanu blog, mislim da imam ponešto korisno   da kažem na ovu temu, ali samo početnicima. Ostalima ovo ništa neće koristiti.



     Prvo pravilo, želite li da se oprobate u ovoj formi net komunikacija, jeste - NE RAZMIŠLJAJTE, NEGO KRENITE. Namerno vičem. Da meni nisu dosadjivali neki dragi ljudi, više puta sam ih pominjala, ubedjujući me da je to ko stvoreno za mene, nikada ne bih imala blog. Sada mi je žao što ih nisam ranije poslušala i što sam izgubila divne dane uživanja u opuštenom pisanju. Za svoju dušu i još ponekog, kome se to svidja ili ga interesuje.

     Kada sam počela, nisam znala ništa. Pa ni to da postoje neka pravila koja bi  mi znatno olakšala početničke korake. I koja bi, da sam ih znala, sadažnji broj poseta mog bloga od sedam hiljada i nešto sigurno duplirala. Ovako, tri meseca sam bauljala u mraku sopstvenog neznanja . Dokaz, poslednjih mesec dana imam poseta jednako posetama sva tri protekla meseca.

      Te stoga, više i nema razloga da vičem, ali samo kažem da bi vredelo poslušati i ovu preporuku -  OBAVEZNO ČITAJTE SVE MOGUĆE SAVETE NAMENJENE   BLOGERIMA. Čak i kada se već afirmišete i mislite da vam nisu potrebni, oni će vam ipak koristiti. Jer, ako ste stručnjak u oblasti o kojoj pišete, pa čak i da ste genije, opet, na dlanu vam je nešto što su mnogi do sada opobali i što se pokazalo delotvornim, a mislim da nemate  vremena za bacanje i izmišljanje tople vode.

    Mislim da je neiskren svako ko kaže da mu nije važna čitanost njegovog bloga. Oni kojima to nije važno, zaključaju svoj blog ili pišu lični, ne elektronski dnevnik.Svi mi pišemo ono što nekome želimo da saopštimo. I onda, nema smisla, ako to čemu posvećujemo trud i vreme, taj neko, znan ili neznan, svejedno, ne pogleda.

     Meni je čitanost fantastičan vetar u ledja. Možda mojih sedamineštohiljada čitalaca nekome izgleda kao sitnica, ja ustvari i ne znam koliko bi trebalo da iznosi ta cifra posle četiri meseca,  ali, eto, priznajem, maja meseca nisam ni sanjala, niti bih verovala da mi je neko pomenuo ovaj broj.

     Naglu promenu čitanosti bloga imam da zahvalim upravo SAVETIMA - PRAVILIMA blogeraskog zanata. Neke sam  sama prerasla, pravo da vam kažem, neke i ne umem da primenim zbog svoje kompjuterske polupismenosti, ali mi je mnogo toga značajno pomoglo.

       Pre svega, ovde mislim na čuvena pravila formulisanja naslova po principu  ... kako da... učinite , postignete, ostvarite....bilo šta i ... osam  (nekoliko) osnovnih principa ...pisanja, kreiranja, lobiranja....

     Primer jedan - ubedljivo najčitaniji tekst na mom blogu je pod naslovom Recept za savršeni ajvar, napisan na molbu fb prijateljice iz Bosne. I ne znajući za pravila, ubola sam naslov koji, kao da je radjen po cuvenom SEO. Sadrži ključnu reč, ajvar, i to baš kad mu je vreme, ali i još jednu ključnu reč - recept. Pa ako ukucate recept za ajvar na google, on je na prvom mestu. Čista sreća. Za  blog, uskoro će, hiljadu posetilaca.

     Primer dva - nekoliko tekstova sam napisala pod naslovima  - kako da, to i to..., a nekolikim sam promenila naslove u cilju rehabilitacije, jer verujem da su bolji od nekih čitanijih, a nisu mnogo čitani. Opet, primenom - kako da- ,dobili su zasluženu pažnju čitalaca. Kao i onaj jedan u čijem naslovu  sam navela ... deset osnovnih....itd.

     Primer tri - učlanila sam se u nekoliko blogeraških grupa i počela tamo da objavljujem linkove svojih tekstova , što je prva privilegija. A onda sam slučajno počela da diskutujem ispod nekih tekstova, što mi je donelo i par lepih razmena stavova, ali i nekoliko novih fb prijatelja.
https://www.facebook.com/groups/tweetupSrbija/
https://www.facebook.com/groups/171599179523063/

     Uvek sam se čudila zašto ispod mojih tekstova nema mnogo komentara i zašto mi oni stižu na fb ili kao  privatne poruke. Dok sam gledala niz od po stotinu komentara ispod tudjih tekstova. Doduše, ima tamo mnogo onoga, ja tebi vojvodo, ti meni serdare, ali, opet... Sada sam shvatila - potrebno je, ne samo tekstom, skrenuti pažnju  i na sebe. Ako neko vidi da imate šta da kažete, i on će vama reći svoje mišlljenje na temu  vašeg pisanja. Obostranost nije obavezna, ali je uputno svakome odgovoriti na komentar.     Ponesena našom diskusijom o čuvenim pravilima, stara blogerašica,svakojako pismena i potkovana, mladjahna  Tijana Sonatesky , nizu svojih tekstova korisnih za početnike, dodala je danas još jedan. http://www.sonatasky.com/sr/saveti-ili-pravila-engleski-ili-srpski/  Budući da od nje mogu mnogo da naučim, mi smo već sklopile dogovor o kompenzaciji - ja ću nju da naučim kako se pravi ajvar, a ona će meni pomoći da dešifrujem ona pravila blogeraja koja su mi nejasna.


DESET OSNOVNIH POJMOVA KOMPJUTERSKE PISMENOSTI


Za sebe volim da kažem, unapred se ogradjujući od mnogobrojnih svojih  dosadašnjih i eventualnih brljotina na netu, da sam kompjuterski polupismena . I dalje ne objašnjavam. Koga je briga, shvatiće i bez mog detaljisanja.

     No, čak i tako  oskudno potkovanoj znanjima iz kompjuterske teorije , vrlo često mi paraju pogled sitna nesnalaženja i greške onih  inteligentnih osoba koje bi da su na netu, šta god se pod tim podrazumevalo, ali nemaju vremena da tragaju za objašnjenjem svake nove reči koju vide ili čuju. Nisam se pretrgla, ali sam izdvojila deset - na kraju ispade 11, ali šta sad,  bitnih pojmova, za koje sam primetila da su čest kamen spoticanja mnogih  i pronašla, naravno , na netu, precizna objašnjenja.Spisak nije konačan, ali naslov neću menjati i onda kada ovaj mini-rečnik bude sadržao i duplo više pojmova.

     Ako ste, dakle, verzirani net korisnik, savetujem vam da ovde prestanete čitanje  teksta, jer iz njega ništa ne možete naučiti. Osim, ako možda nemate nameru da dodate još koju reč i tako meni i svima onima koji nisu na tom nivou kompjuterske pismenosti, pomognete u širenju vidika, kompjuterskih, naravno. Na čemu bih vam bila zahvalna.

BAG, BAGOVANJE - nešto na kompjuteru ne radi kako treba iz nepoznatih razloga
BANNER - grafička slika, tekst, animacija.... koji se postavljaju  na web stranice ili u email poruke, ustvari, kompjuterski vid reklame, koje morate da gledate ako hoćete da besplatno koristite neku društveniu mrežu ili čitate novine, jer se oni time finansiraju, a neposredno s tim  u vezi  su i sledeće dve  reči
CPA - cost per action - model plaćanja po kome onaj ko se reklamira plaća po svakom ostvarenom efektu  oglašavanja, najčešće po broju prodaja ostvarenih zahvaljujući postavljenom banneru
CPC - cost per klik - oglašavač plaća za svaki klik na anjegovu reklamu ili banner
COOKIE - fajl sa informacijama o posetiocima web sajta.... iliti, Veliki brat sve beleži
CYBER - na internetu, online... cyber veze, veze s neta... cyber kriminal, nezakonske i nedozvoljene radnje na netu...cyber etika, skup pravila ponašanja na netu
FAQ - frenquently asked questions, najčešće postavljana pitanja
FREEWARE -besplatni programi koje možete neograničeno da koristite
POST  -  postavljeni tekst ili slika na netu
 LAJK, LAJKOVANJE - najčešće se vezuje za fejsbuk - to vam je ono kad na englesku reč like  ispod neke slike ili teksta , kliknete i time pokažete da vam se to svidja, mada to isto činite i klikom na onaj palac okrenut na gore, ispod  slika i tekstova na ostalim web stranicama. Ma koliko voleli naš jezik, nekako je nelogično reći - obeležio sam nešto da mi se svidja. Možda bi najbliža naša reč bila - preporučiti. Puno se diskutuje i o tome da li bi trebalo lajkovati samo ono što podržavate, jer neki  lajkovanje teksta u kojem se piše i o nasilju, pravdaju time da ne podržavaju tu pojavu, već pisanje protiv nje. U svakom slučaju, NIKAKO NE LAJKUJTE SOPSTVENE POSTOVE, što je jedno od  osnovnih pravila bon-tona na netu. LAJKOVANJE je, dakle, suprotno od HEJTOVANJA , što znači da vam se nešto ne dopada- te mogućnosti nema na fejsbuku, ali je ima tamo gde je onaj palac okrenut na dole.
SPAM, SPAMOVANJE -svaka poruka koju primalac nije tražio i želeo i koju ON  smatra   netraženom i neželejnom , pri čemu sam sadržaj poruke nije relevantan faktor za odlučivanje o tome da li je neka poruka spam ili nije. Primalac sam odredjuje da li neku poruku smatra spamom, pa se zato može desiti da istovetnu poruku neki primaoci ocene spamom, a neki ne. Spamovnu poruku primalac može da reguliše sam, brisanjem, ignorisanjem ili blokiranjem, može spamove prijaviti provajderu i inspekciji ili povesti sudski postupak. Jedini način da se pošiljalac poruke koju je primalac oznčio kao spam, oslobodo ove optužbe, jeste posedovanje dokaza da je primalac dao odobrenje kako bi mu označena kao spam poruka bila poslata. Ali, takodje, institucija kojoj primalac prijavi spamovanu poruku, sama odlučuje o tome je li zaista spam u pitanju. Masovno spamovanje se dešava u slučaju kada veliki broj osoba prijavi istu poruku kao spam. U tom slučaju internet serviseri to prograšavaju spamom i filtriraju. Zakon Republike Srbije o oglašavanju  zabranjuje oglašavanje slanjem oglasnih poruka bez saglasnosti njenog primaoca. Pojam spama, medjutim, ne obuhvata samo oglasne, već i sve ostale poruke koje primalac nije očekivao i tražio.
STATUS -  ono, kad sa što manje reči kažete neko svoje osećanje, misao, želju - upamtila sam, recimo da je neko napisao ovo  dosta mi je svega  ... ili je svemu dosta mene..- . a možda lepše zvuči stih - ono... s mesta se nisam pomerio, ali više nisam tu
TAG, TAGOVANJE - označavanje osoba na objavljenoj fotografiji


Follow by Email